Bezbednost i zdravlje na radu

Bezbednost i zdravlje na radu je termin koji se koristi relativno od skora. Uveden je u okviru Zakona o bezbednosti i zdravlja na radu, koji je objavljen u Službenom glasniku RS br. 101/05. Termin „zaštita na radu” je tom prilikom zamenjen novim „bezbednost i zdravlje na radu”, što ujedno i oslikava namere zakonodavca o proširenju vidika kada se misli, priča ili dela u ovoj oblasti.

Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu uređuje sprovođenje i unapređivanje bezbednosti i zdravlja na radu lica koja učestvuju u radnim procesima, kao i lica koja se zateknu u radnoj okolini. Cilj je sprečavanje povreda na radu, profesionalnih oboljenja i oboljenja u vezi sa radom i samim tim štednja kako društvenog tako i privatnog kapitala.

\

Akt o proceni rizika

Akt o proceni rizika sadrži opis procesa rada sa procenom rizika od povreda i/ili oštećenja zdravlja na radnom mestu u radnoj okolini i mere za otklanjanje ili smanjivanje rizika u cilju poboljšanja bezbednosti i zdravlja na radu.

\

Lice za bezbednost i zdravlje na radu

Agencijsko vođenje poslova lica za bezbednost i zdravlje na radu.

\

Izrada dokumentacije

Obuhvata izradu evidencija iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, interne normativne dokumentacije i vođenje dokumentacija gradilišta.

\

Saradnja sa kućama od interesa za bezbednost i zdravlje na radu

BIROINSPEKT DOO će Vam biti partner pri saradnji sa drugim institucijama bitnim  za bezbednost i zdravlje na radu.

Akt o proceni rizika

Akt o proceni rizika sadrži opis procesa rada sa procenom rizika od povreda i/ili oštećenja zdravlja na radnom mestu u radnoj okolini i mere za otklanjanje ili smanjivanje rizika u cilju poboljšanja bezbednosti i zdravlja na radu.

Tokom izrade akta o proceni rizika, sprovodi se procedura koja uključuje evidentiranje i sistematizovanje svih činilaca koji su relevantni za uslove rada u svetlu bezbednosti i zdravlja na radu. Sistematizovani podaci nakon procene i donošenja krajnje ocene o nivou rizika po bezbednost i zdravlje zaposlenih, daju  usmerenje po pitanju obaveza i poslodavca i zaposlenih. Mere koje se propisuju u okviru akta o proceni rizika treba da su svrsishodne, razumne, u skladu sa važećim propisima i principima dobre prakse.

Lice za bezbednost i zdravlje na radu

Vođenje poslova Lica za bezbednost i zdravlje na radu podrazumeva ispunjavanje obaveza iz Zakona o bezbednosti i zdravlja na radu, naročito što se tiče Člana 40:  

1) učestvuje u pripremi akta o proceni rizika;

2) vrši kontrolu i daje savete poslodavcu u planiranju, izboru, korišćenju i održavanju sredstava za rad, opasnih materija i sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu;

3) učestvuje u opremanju i uređivanju radnog mesta u cilju obezbeđivanja bezbednih i zdravih uslova rada;

4) organizuje preventivna i periodična ispitivanja uslova radne okoline;

5) organizuje preventivne i periodične preglede i ispitivanja opreme za rad;

6) predlaže mere za poboljšanje uslova rada, naročito na radnom mestu sa povećanim rizikom;

7) svakodnevno prati i kontroliše primenu mera za bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu;

8) prati stanje u vezi sa povredama na radu i profesionalnim oboljenjima, kao i bolestima u vezi sa radom, učestvuje u utvrđivanju njihovih uzroka i priprema izveštaje sa predlozima mera za njihovo otklanjanje;

9) priprema i sprovodi osposobljavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad;

10) priprema uputstva za bezbedan rad i kontroliše njihovu primenu;

11) zabranjuje rad na radnom mestu ili upotrebu sredstva za rad, u slučaju kada utvrdi neposrednu opasnost po život ili zdravlje zaposlenog;

12) sarađuje i koordinira rad sa službom medicine rada po svim pitanjima u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu;

13) vodi evidencije u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu kod poslodavca. pri ministartsvu rada i socijalne politike, kako bi u skladu sa zakonskim propisima, standardima kao i dobrom praksom pružala usluge iz ove oblasti.

Izrada dokumentacije

  • Evidencije

Pravilnik o evidencijama u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu propisuje vođenje 14 evidencija. Među tim evidencijama, naročito se ističe Obrazac br.6 – Evidencija o zaposlenima osposobljenim za bezbedan i zdrav rad. Ovaj obrazac se vodi za svakog zaposlenog pojedinačno, a popunjavanje sa adekvatnim podacima je od izuzetnog značaja.

  • Izrada interne normativne dokumentacije.

Među najvažnije spadaju.

    • Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu,
    • Program osposobljavanja zaposlenih iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu
    • Pravilnik o sredstvima i/ili opremi za ličnu zaštitu na radu za sva radna mesta na osnovu procene rizika
    • Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova pravnog lica
  • Uređenje gradilišta i vođenje dokumentacija gradilišta

Saradnja sa kućama od interesa za bezbednost i zdravlje na radu

BIROINSPEKT DOO će Vam pružiti pomoć i pri saradnji sa drugim firmama čija delatnost je vezana za bezbednost i zdravlje na radu, a naročito kod:

    • Organizovanje periodičnih pregleda, merenja i kontrola uslova radne okoline i sredstava za rad (mašine, dizalice, viljuškari…)
    • Organizovanje lekarskih pregleda zaposlenih (izdavanje Uputa na lekarski pregled),
    • Koordinacija saradnje sa medicinom rada (utvrđivanje posebnih uslova za rad na određenim radnim mestima, pod određenim uslovima rada i za rukovanje određenim sredstvima za rad, određivanje posebnih uslova rada za raspoređene na radno mesto sa povećanim rizikom i dr.)
    • Kurs i polaganje ispita iz osnova pružanja prve pomoći
    • Pribavljanje saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova
    • Nabavka i periodični pregledi sredstava i opreme za gašenje požara
    • Nabavka i revizija kutija za prvu pomoć
    • Nabavka sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu
    • Nabavka sredstava za kolektivnu zaštitu na radu
    • Izbor i nabavka piktograma i drugih znakova upozorenja, znakova obaveštenja, znakova zabrana (znak zabranjeno pušenje, znak opasnosti od napona, znak opasnost klizav pod, znak obaveze nošenja ličnih zaštitnih sredstava i dr.)

    Akt o proceni rizika

    Akt o proceni rizika sadrži opis procesa rada sa procenom rizika od povreda i/ili oštećenja zdravlja na radnom mestu u radnoj okolini i mere za otklanjanje ili smanjivanje rizika u cilju poboljšanja bezbednosti i zdravlja na radu.

    Tokom izrade akta o proceni rizika, sprovodi se procedura koja uključuje evidentiranje i sistematizovanje svih činilaca koji su relevantni za uslove rada u svetlu bezbednosti i zdravlja na radu. Sistematizovani podaci nakon procene i donošenja krajnje ocene o nivou rizika po bezbednost i zdravlje zaposlenih, daju  usmerenje po pitanju obaveza i poslodavca i zaposlenih. Mere koje se propisuju u okviru akta o proceni rizika treba da su svrsishodne, razumne, u skladu sa važećim propisima i principima dobre prakse.

    Lice za bezbednost i zdravlje na radu

    Vođenje poslova Lica za bezbednost i zdravlje na radu podrazumeva ispunjavanje obaveza iz Zakona o bezbednosti i zdravlja na radu, naročito što se tiče Člana 40: 

    1) učestvuje u pripremi akta o proceni rizika;

    2) vrši kontrolu i daje savete poslodavcu u planiranju, izboru, korišćenju i održavanju sredstava za rad, opasnih materija i sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu;

    3) učestvuje u opremanju i uređivanju radnog mesta u cilju obezbeđivanja bezbednih i zdravih uslova rada;

    4) organizuje preventivna i periodična ispitivanja uslova radne okoline;

    5) organizuje preventivne i periodične preglede i ispitivanja opreme za rad;

    6) predlaže mere za poboljšanje uslova rada, naročito na radnom mestu sa povećanim rizikom;

    7) svakodnevno prati i kontroliše primenu mera za bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu;

    8) prati stanje u vezi sa povredama na radu i profesionalnim oboljenjima, kao i bolestima u vezi sa radom, učestvuje u utvrđivanju njihovih uzroka i priprema izveštaje sa predlozima mera za njihovo otklanjanje;

    9) priprema i sprovodi osposobljavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad;

    10) priprema uputstva za bezbedan rad i kontroliše njihovu primenu;

    11) zabranjuje rad na radnom mestu ili upotrebu sredstva za rad, u slučaju kada utvrdi neposrednu opasnost po život ili zdravlje zaposlenog;

    12) sarađuje i koordinira rad sa službom medicine rada po svim pitanjima u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu;

    13) vodi evidencije u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu kod poslodavca. pri ministartsvu rada i socijalne politike, kako bi u skladu sa zakonskim propisima, standardima kao i dobrom praksom pružala usluge iz ove oblasti.

    Saradnja sa kućama od interesa

    BIROINSPEKT DOO će Vam pružiti pomoć i pri saradnji sa drugim firmama čija delatnost je vezana za bezbednost i zdravlje na radu, a naročito kod:

      • Organizovanje periodičnih pregleda, merenja i kontrola uslova radne okoline i sredstava za rad (mašine, dizalice, viljuškari…)
      • Organizovanje lekarskih pregleda zaposlenih (izdavanje Uputa na lekarski pregled),
      • Koordinacija saradnje sa medicinom rada (utvrđivanje posebnih uslova za rad na određenim radnim mestima, pod određenim uslovima rada i za rukovanje određenim sredstvima za rad, određivanje posebnih uslova rada za raspoređene na radno mesto sa povećanim rizikom i dr.)
      • Kurs i polaganje ispita iz osnova pružanja prve pomoći
      • Pribavljanje saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova
      • Nabavka i periodični pregledi sredstava i opreme za gašenje požara
      • Nabavka i revizija kutija za prvu pomoć
      • Nabavka sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu
      • Nabavka sredstava za kolektivnu zaštitu na radu
      • Izbor i nabavka piktograma i drugih znakova upozorenja, znakova obaveštenja, znakova zabrana (znak zabranjeno pušenje, znak opasnosti od napona, znak opasnost klizav pod, znak obaveze nošenja ličnih zaštitnih sredstava i dr.)

      Izrada dokumentacije

      • Evidencije

      Pravilnik o evidencijama u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu propisuje vođenje 14 evidencija. Među tim evidencijama, naročito se ističe Obrazac br.6 – Evidencija o zaposlenima osposobljenim za bezbedan i zdrav rad. Ovaj obrazac se vodi za svakog zaposlenog pojedinačno, a popunjavanje sa adekvatnim podacima je od izuzetnog značaja.

      • Izrada interne normativne dokumentacije.

      Među najvažnije spadaju.

        • Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu,
        • Program osposobljavanja zaposlenih iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu
        • Pravilnik o sredstvima i/ili opremi za ličnu zaštitu na radu za sva radna mesta na osnovu procene rizika
        • Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova pravnog lica
      • Uređenje gradilišta i vođenje dokumentacija gradilišta

      Iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, naročito je bitno pravovremeno i ažurno sprovoditi:

       

        • izradu akta o proceni rizika, reviziju akta o proceni rizika, izradu izmena i dopuna akta o proceni rizika,
        • osposobljavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad pri zasnivanju radnog odnosa i pri značajnim izmenama u radu (obuka radnika sa izradom prateće dokumentacije: zapisnik o obuci, Obrazac br.6 i test provere znanja)
        • redovno sprovođenje periodičnih ispitivanja i pregleda zaposlenih, sredstava za rad i uslova radne okoline
        • proceduru povrede na radu: prijava i izrada prateće dokumentacije (izvestaj o povredi na radu i vođenje propisanih evidencija o povredi na radu)